top of page
 
John Cage
 
Indeterminacy

Det är inte så att jag vill uttrycka en viss sak, utan jag vill skapa något som kan användas av den som tycker att det är uttrycksfullt. Men det uttrycket växer, så att säga, fram i betraktaren.

 

                                   John Cage i samtal med Richard Kostelanetz 1988

 

John Cage sitter på ett hotellrum i Stockholm i slutet av september 1958. Han håller på att förbereda sig för en föreläsning som han ska hålla i Bryssel veckan därpå. Huruvida han är osäker på hur han ska ta sig an uppgiften förtäljer inte historien, men när han funderar på vad han ska skriva minns han en kommentar som David Tudor gjort flera år tidigare om att han borde hålla ett föredrag som enbart består av berättelser. Cage gillade idén, men hade aldrig tagit fasta på den, förrän nu. Han beslutar sig för att skriva en serie berättelser och presentera dem som en föreläsning. Titeln han gav sitt föredrag i Bryssel var Indeterminacy: New Aspect of Form in Instrumental and Electronic Music. Det var början på den kompositions- och samarbetsprocess som ledde fram till den komposition som vi idag känner som Indeterminacy.

 

Den version av Cages komposition som Radioart presenterar här är också gjord i Stockholm, men femtiosju år senare. Det är en tolkning med en unik form och uppbyggnad, samtidigt som ensemblen hedrar kompositionens ursprungliga intention utökar den de performativa möjligheterna. Berättelserna vävs samman med ett mångskiktat ljudlandskap skapat av kontrabas och elektronik, där lyssnaren bjuds in att komponera sin egen berättelse eller kanske bättre: upplevelse.

 

Robin McGinley - röst

Niklas Billström - kontrabas

Ricardo Atienza - elektronik

​​

Producerad av Niklas Billström och Radioart

Inspelad i Studion, Konstfack (University of Arts and Crafts) Stockholm 2015

​​​

​

Läs Radioarts blogg

Stories and Beyond

Notes on John Cage's composition Indeterminacy

​

bottom of page